Ole kinnisvara müües aus!

Laidi

Või siis ole elades aus. Les Brown on öelnud hästi: „You don’t get what you want in life. You get who you are!”

Sa ei saa elus seda, mis sa tahad, vaid sa saad elus seda, mis sa ise oled. See aus olemine on loomulik osa minust. Kui ma eile järjekordselt sain ühelt kliendilt kiita, et talle meeldib minu juures see, et olen siiras ja aus, siis mõtlesin, et miks kõik nii tööd ei tee? Mis on üldse ausus ja kust see alguse saab? Lapsepõlvest või sellest, kas me endaga aus oleme või elame igapäevaselt maski kandes? Vikipeedia ütleb, et ausus on inimeste vahelises kommunikatsioonis ja tegevustes inimeselt oodatav omadus, mis väljendub tõe rääkimises ja valetamisest hoidumises.

Argikeeles kasutatakse sõnu «siiras» ja «aus» enam-vähem samas tähenduses, ent neil on oluline vahe. «Ausa» esimeseks tähenduseks annab EKSS «oma suhtumises, käitumises, tegevuses jne tõest ja õiglusest juhinduv», «siiras» tähendab aga «avameelset, otsekohest, ehtsat, puhtsüdamlikku, võltsimatut». Siiras inimene ei peta, tema motiivid on nähtaval, teda saab usaldada, temaga saab olla osaduses. Ausus võib olla aga kõike muud kui turvalist omadust väärtustav nähtus. Aus inimene juhindub «oma suhtumises, käitumises, tegevuses jne tõest». Tõde on aga «tegelik(ud) asjaolu(d), asjade tegelik seis, see, mis vastab tegelikkusele ja on tõsi». Asjaolude tegelikkus, tõelisus ei küsi suhtlussituatsiooni turvalisuse järele. Seega ausus, vastupidiselt siirusele, eeldab enese ja maailmaga turvalisest kooskõlast loobumise, mugavustsoonist väljumise, disharmoonia talumise, arvamuste ja huvide konflikti haldamise valmidust. Kirjutab Meelis Oidsalu siirusest ja aususest oma arvamusartiklis Postimehe veergudel. 

Miks ma selle teema üles võtsin on see, et kinnisvara müümise juures on see ülioluline koht, sest me müüme enda kõige kallimat vara ja ostja ostab kõige kallimat vara ja tal võivad olla ostuotsuse tegemisel emotsioonid nii laes, et ta ei pruugi märgata olulisi vigu, mis kaine mõistusega inimese ehk teist otsust paneks tegema. Ma olen oma loomult juba positiivsusele keskenduv inimene ja valin näha kõiges ja kõigis head. Kui mina kinnisvara tutvustan, siis ma räägin asjadest nii nagu mina seda näen. Räägin, mis mulle selle kinnisvaraobjekti juures meeldib, mis seal vajaka jääb, millesse ma ise investeeriks nt uuendaksin köögimööblit, ostaksin rulood vms, sellised silmaga nähtavad asjad. Aga kindlasti ma pööran kliendi tähelepanu olulistele faktidele, mida ehk tavainimene ei oska küsida või kontrollida. Näiteks, kui korter on visuaalselt 5-toaline, aga ehitisregister näitab teda 6-toalisena või ei ole saun kantud ehitisregistrisse. Uurin kuidas ta oma ostu finantseerida kavatseb ja pööran ta tähelepanu sellele, et kui ehitisregistri info ja reaalsus ei ole vastavuses, siis võib pank keelduda laenu väljastamisest. Aga on veel olulisi nüansse, mida ostukliendile tuleks kindlasti rääkida, need on varjatud puudused. Siinkohal on suur vastutus ka müüjal, oma vara maaklerile müüki andes tuleks rääkida kõigist headest ja halbadest asjadest, nii nagu need päriselt on. Seaduses on selline termin nagu varjatud puudused. 

Kinnisvara varjatud puudused – mis need on? Olen ise olnud situatsioonis, kus ma ostsin omale kodu ja planeerisin tavalist sanitaarremonti. Kui me remondiga alustasime, tundus kõik hästi olevat. Enam ei mäleta, kuidas see protsess täpselt oli, aga me jõudsime mingil hetkel selleni, et võtame elutoa põranda lahti, sest jala all tundus see külm. Võtsime põranda ühest kohast lahti ja selgus, et alt on kõik soojustamata. Selliste puuduste juures on oluline mõista, mis on varjatud puudus ja mis mitte. Põrand, mis oli soojustamata ja alt meetrijagu tühi on liigitatav varjatud puuduste alla, sest sellest müüja mind ei teavitanud ja selle puuduse tõttu olin ma sunnitud tellima suures koguses soojustusmaterjali ja pidin investeerima suurema summa planeeritud remonti. 

Kui sa avastad oma ostetud vara puhul puuduse, millest sa ostuhetkel ei olnud teadlik, siis sellest tuleb koheselt (mõistliku aja jooksul) teavitada müüjat. 

Varjatud puudus seaduse tähenduses: „Varjatud puudus on lepingutingimustele mittevastavus, mis on esemel lepingu sõlmimise hetkel, millest müüja ostjat ei teavitanud ja mida ostja ei saanud ka ise lepingut sõlmides esemel märgata. Varjatud puudus ilmneb reeglina pärast lepingu sõlmimist, kui vastne omanik hakkab asja kasutama. Kui puudub kokkulepe ehk lepingutingimus eseme teatud omaduse suhtes, siis tuleb hinnata, kas asi vastab selleks ettenähtud kasutuseesmärgile ning lisaks ka, kas see vastab vähemalt samale kvaliteedile, mida tavaliselt omavad samasse kaubagruppi kuuluvad sarnased asjad.“ Kirjutab Karlis Kolk, Uus Maa Kinnisvarabüroo jurist oma blogis.

Kui oled avastanud varjatud puuduse on tähtis kohe sellest müüjat teavitada.  Seaduse järgi peab klient, avastatud puudusest teavitama müüjat mõistliku aja jooksul. Mõistlik aeg on loomulikult üsna lai mõiste, mistõttu on kohtupraktikas see aeg kujunenud kaheks kuuks. Loomulikult tasuks konsulteerida mõne hea juristiga, mul on selles suhtes väga vedanud, sest mu heade tuttavate ja sõprade seas on mitmeid selle valdkonna inimesi ja nõu küsimine on minu jaoks tavaliselt kõne kaugusel.

Mõtlete võibolla, kas ostja peaks tõendama, et müüja teadis puudusest sel hetkel, kui nad lepingut sõlmisid. Kui teadis, siis see liigitub varjatud puuduse alla. Kui teie sõlmitud lepingus ei ole need puudused kirjas, siis vastavalt võlaõigusseadusele pole oluline see, kas müüja puudusest teadis või mitte. Ostja peab suutma lihtsalt tõendada, et puudus oli juba lepingu sõlmimise hetkel olemas ja peab oma nõude müüjale kirjalikus taas esitatavas vormis esitama. Mida siis ostja nõuda saab: eelkõige on ostjal õigus nõuda, et müüja vastava puuduse oma kuludega kõrvaldaks. Kui müüja seda ei tee, võib ostja puuduse ise kõrvaldada ja nõuda müüjalt hüvitist. Väga äärmuslikel juhtudel võib ostja  ka müügilepingust taganeda ja oma raha tagasi nõuda.

Mulle tundub, et kinnisvaraäris on üks olulisemaid edu saavutamise eeldusi ausus. Kui sa oled maakler ja loed seda siin, siis tea, et sinu edu saladus on seotud sellega, kui palju tänulikke ja rahulolevaid kliente sind hea sõnaga edasi soovitavad. Õnneks on kinnisvara äris aina rohkem koolitatud ja ausaid maaklereid ja nähes seda valdkonda igapäevaselt väga lähedalt, siis minu soovitus ostjatele on see, et võtke omale oma usaldusväärne maakler, kes aitab teid kinnisvara ostmisel ja oskab küsida ja uurida ilma emotsioonideta ostetava vara tausta. 

Olge hoitud! Soovin, et maailmas oleks rohkem ausust.

Laidi

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.